Köpvillkor

Allmänna villkor

De här Allmänna villkoren (”Villkoren” och/eller "Köpvillkor") är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Märtas AB, organisationsnummer 556936-4796, nedan kallat ”Märtas”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), Köplagen (SFS 1990:931), Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) samt Directive 95/46/EC "GDPR", på samtliga köp på www.märtas.se.

Du måste vara över 18 år för att handla hos oss eller ha målmans tillstånd.
Allt material på hemsidan är skyddat enligt upphovsrättslagen och får ej laddas ner utan tillstånd.

Personuppgifter

Märtas AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet. Alla uppgifter som sparas om kunden hanteras i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) fram tills det att denna ersätts av den europeiska dataskyddsförordningen Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation, or “GDPR”) den 25 maj 2018. Från och med den 25 maj 2018 kommer alla uppgifter om som sparas och/eller hanteras om kunden att hanteras i enlighet med GDPR.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. För att du bättre skall kunna förstå hur vi behandlar information om dig, kan du läsa mer om vår Integritetspolicy.

Pris och tillgänglighet 

Alla priser visas i Svenska Kronor (SEK) och inkluderar lagstadgad svensk moms  och vid eventuella prisfel förbehåller vi oss rätten att justera eller makulera beställningar. Vi kan ej garantera att en vara som syns på hemsidan finns i lager, i ett sådant fall kommer vi att kontakta dig så snart vi kan.
Färger kan se olika ut beroende på vilken skärm man tittar på, därför kan vi aldrig garantera till 100% att färgen som du ser på skärmen är en exakt återspegling av verkliga produkten, vi gör så klart vårt bästa att det är så nära som möjligt och det går alltid att returnera.

Frakt och leverans

Beställningar inom Sverige kostar 79 kr i fraktavgift. Leveranstiden är i vanliga fall 3-4 arbetsdagar om inget annat anges för produkten, och för postnummer som är över 82xxx samt landsbygd kan en extra dag tillkomma. Om din order har en produkt som har en längre leveranstid så kommer din order att skickas beroende på den längsta leveranstiden. Om din försändelse inte har kommit till dig 7 arbetsdagar efter att du har fått leveransbekräftelsen så är det viktigt att du tar kontakt med oss.

Outlösta paket/ försändelser

 Försändelser som inte hämtas ut, utan som går i retur till oss (skickas tillbaka om det inte hämtas ut inom angiven tid från postombud) omfattas ej av retur- eller ångerrätten. Hämtas försändelsen inte ut så kommer vi att debitera dig 300 kr, för kostnader hänförliga till oss. 

Betal-/ kreditkort

Du kan enkelt betala med bank- eller kreditkort.Vi accepterar Visa och MasterCard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. För maximal säkerhet använder vi även 3D-Secure.???

Ångerrätt ( returer/ byten)

Som privatkonsument har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Sänd tillbaka varan i oförändrat skick och i originalförpackningen. Du har rätt att öppna förpackningen och prova på varan förutsatt att varans art förutsätter detta. Av hygieniska skäl så kan vi inte ta emot returer på örhängen och hygienartiklar där hygienskyddet är borttaget. Är varan inte i oförändrat skick har Märtas AB rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde från returbeloppet.  Är originalkartongen skadad vid returen till oss tar vi ut en avgift om minst 20% av varans värde eller 150kr. Ångerrätten gäller ej på skräddarsydda eller egendesignade produkter.

Ångerrätten börjar att löpa den dag då du tar emot varan (ångerfristen). Du utnyttjar din ångerrätt genom att kontakta oss inom ångerfristen, du kan kontakta oss via mail eller telefon. Du kan inte ångra köpet bara att låta bli att hämta ut paketet (se outlösta paket/ försändelser) Du måste ge oss ett tydligt besked att du ångrar köpet inom ångerfristen. Vi löser inte ut några paket som skickas till oss mot postförskott. Du som sändare är ansvarig för att försändelsen kommer fram till Märtas AB.

Märtas AB erbjuder den lagstadgade ångerrätten på 14 dagars öppet köp. Du kan alltså returnera dina varor inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning och vi ska ha mottagit din retur senast den 14:de dagen efter att beställningen har mottagits. 

Vid byte så lägger du en ny order på de nya varorna som du väljer istället. 

Beställning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt lagersaldo-, bild- och textfel. Om någon av de varor du beställt inte skulle finnas i lager vid plocktillfället, stryks varan från din order och beloppet refunderas på ditt konto snarast. Vi restnoterar inte saknade varor för senare leverans.

Återbetalning

När vi har mottagit din retur så kommer vi att genomföra återbetalningen inom 10 arbetsdagar. Du kommer att bli meddelad via mail när din återbetalning är genomförd. Kredit- eller bankkort: Du kommer att erhålla motsvarande belopp för returnerade varor justerat med returfrakten insatt på kontot, inom 3-5 bankdagar från återbetalningstillfället.

Om du har använt dig av någon rabatt så kommer summan att justeras enligt rabattkodens villkor, varefter du kommer att få en bekräftelse på mail med slutgiltiga summan.

Vid retur måste både produkten och gåvan returneras, annars har du inte längre rätt att ta del av kampanjen och får betala för gåvans motsvarande värde i ordinariepris. Vid retur av gåvan sker ingen återbetalning då du aldrig debiterats för gåvan. Vid överförsäljning eller om en produkt är slut i lager förbehåller vi oss rätten att ersätta gåvan mot en annan med samma värde, i dessa fall meddelas du via epost.

Retur

Om du har fått en skadad vara vid leverans så måste du meddela detta till oss inom 2 dagar efter mottaget paket. Eller om varan har gått sönder innan garantitiden är över så kan du också reklamera varan. Kontakta oss först via mail och berätta om vad som är fel, ange ditt beställningsnummer och artikelnummer eller produktnamn. Vi kommer därefter återkomma med detaljer om hur du kan gå vidare.

För privatkonsument gäller konsumentköplagen (1990:932), vilket innebär att kunden har rätt att få frakten och returfrakten återbetald vid ett giltigt returärende.

Avbeställning/ ändring av order

Det går inte att avbeställa en order efter att ordern är har blivit slutförd.

Adressuppgifter

 Var noggrann när du anger dina adressuppgifter, vi kommer att skicka till den exakta adressen som du anger. Om ditt namn/efternamn inte finns folkbokfört eller står ej på brevlådan så måste du ange en c/o adress (efternamnet på personen som är folkbokförd på adressen dit ordern skickas). Det är ditt ansvar som köpare att uppge rätt adress.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Märtas AB skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Märtas AB förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Märtas AB rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även använda den online-plattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

 

 

 

 

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. Read about how we use cookies in our Privacy Policy. By browsing this website, you agree to our use of cookies.
Accept Cookies

You have successfully subscribed!

This email has been registered